Klodser der symboliserer microservice arkitektur

Microservice konsuleter

Find microservice eksperter på konsulentbasis her

Brug for en specialist?

Ring til os

Eller brug formularen, så kontakter vi dig

Avenida kunde forside

Der er stor sikkerherd for at skabe succes med et projekt, hvis man har den rette konsulent med ombord i sit team. 

Mangler du den perfekte ekspert til dit IT-projekt?
Hos Avenida får du en hjælpende hånd hele vejen til du står med den rette konsulent til jeres specifikke behov.

Vi har en stor database med eksperter, i blandt andet områder som microservice, som er klar på at blive en del af et spændende team.
Vi har i Avenida mange års erfaring med at hjælpe vores kunder, så de kan nå i mål med deres projekt.

Det eneste vi skal bruge, er lidt information om jeres projekt, og så går vi straks i gang med at lede efter det perfekte samarbejde til jeres behov.
Inden for blot 24 timer (på alle hverdage), vil du modtage kvalificerede bud og CV’er i din indbakke.

Vi ser frem til at hjælpe jer mod målet!

Microservice

Ordet microservice har du formentlig hørt før, og det er ikke uden grund. Det er et af de helt populære begreber i IT-branchen lige nu.

Det er en helt ny måde at tænke på, når man snakker struktur og arkitektur i software-verdenen.

Det er udviklet på baggrund af den velkendte ”serviceorienteret softwarearkitektur” og en smule agil-/scrum-baseret projektledelse.

Hvorfor bruge microservices?

Microservice er en god arkitektur at bygge sin software op med, hvis man gerne vil have fokus på:

  • At koncentrere sig om forretningens behov
  • At reducere tid på implementering af nye features
  • At kunne benytte det mest optimale værktøj til hver enkelt opgave
  • At have fleksibel software, som kan videreudvikles og optimeres med lethed
  • At have ubegrænset skalering
  • At have bedre kommunikation mellem de forskellige applikationer, funktioner og systemer
  • At forenkle forretningsprocesserne
  • At kunne genbruge service og dermed koncentrere sig om problematikker eller nye tilføjede funktioner/applikationer

Opbygning af microservice

De sidste mange år har synet på softwareudvikling været, at udviklingen skulle forgå i fastlåste faser under ét samlet system. Det kunne derfor være svært at ændre i de forskellige funktioner og områder, da det påvirkede resten af områderne.

For eksempel blev man nødt til at lave en kopi af hele ens software, hvis man skulle videreudvikle på en af de mange områder, og lade kopien køre. Dette gjorde at brugerne stadig kunne begå sig, mens man ændrede i funktionerne på den originale side. Dette er ikke længere et behov, da man nu har mulighed for at ændre i de forskellige funktioner uden det påvirker resten af funktionerne.

For at forklare endnu mere dybdegående hvad microservice har gjort ved udviklingen af applikationer, er dette bygge-eksempel værd at nævne. Hvis man forestiller sig at man skal bygge applikationer ligesom man bygger huse, så ved man godt at taget ikke bliver bygget af samme materialer og på samme måde som gulvet. Begge dele er stadig en del af det samlede hus, men har hver deres funktion.

Det samme princip gælder når man snakker opbygning af applikationer med en microservice arkitektur – en masse funktioner, med forskellige ydelser, samles til én samlet applikation.

Monolit vs Microservice

For at dykke endnu dybere ned i hvad forskellen på den ”gamle” måde at opbygge software på og den ”nye” måde, er der et nyt ord du skal kende; Monolit.

Den monolitte opbygning er en betegnelse for en softwarearkitektur, som bruger samme byggeklodser til alle funktioner og har samme tag over dem, som en udelelig komponent.

De seneste 10 år er der sket rigtig meget på IT-fronten og man har dermed fået et større behov for at kunne udvikle større, hurtigere og bedre software. Her kom monolit arkitekturens begrænsninger til udtryk: Den kan ikke bruges til funktioner med forskellige teknologier!

Derfor blev der udviklet en ny og bedre måde at strukturere sin software på. Nemlig ved at dele funktionerne, samtidig med muligheden for samspil mellem dem.

 

Formålet med Microservice

En vigtig ting at have i mente, når man bygger moderne applikationer, er at have den perfekte konsulent ombord på sit team. Så er man klar til at ændre sin software til en microservice-løsning, så starter man fra det punkt, hvor man begynder at overveje microservices til sit næste projekt, til slutningen af applikationsimplementeringen.

Herunder kan du læse forskellige tips, som er gode at have for øje før man starter udviklingen. Tipsne indeholder fremgangsmåder, der er specifikke for nye adoptere, så du med succes kan overgå fra et monolitisk system til en microservice.

planlægning og organisering

Start med at finde ud af om en microservice-løsning passer godt til de specifikke krav du har til projektet. Undgå at omlægge din software til microservice bare fordi de store firmaer gør det.

Når du kan se at microservice er den rette løsning til jer, så er næste step at finde ud af hvordan de forskellige funktioner, i dit system, kan inddeles og skabe bedst værdi.

Sidste step i denne fase er at få opbygget det perfekte team.
Det er en længere proces, som kræver en masse i en længere periode. Derfor er det yderst vigtigt at man har de perfekte teams på alle de forskellige tjenester, så man ikke spilder værdifuld tid.

 

Design af microservice

Her er det vigtigt at du skelner mellem din microservice og dine forretningsfunktioner, samtidig med du bygger dine tjenester løst koblet.

Alle funktioner skal spille hver for sig, men med en høj samhørighed på tværs.

Man bruger typisk API’er til at kommunikationen på tværs af de forskellige funktioner og tjenester, og på den måde sikre du dig at funktionerne ikke taler direkte sammen, men gennem et ”talerør”.

Udvikling af microservice

Det er vigtigt at have en separat kontrolstrategi for hver enkelt tjeneste, så ændringer og optimering kan ske sikkert og uden problemer.
Dette er især en fordel hvis man udvikler på tjenester, som kan påvirke funktionen hos nærtliggende tjenester.

Vedligeholdelse og drift

Her er et godt råd at bruge et centraliseret loginsystem, hvilket sørger for at de forskellige services sender deres logins i et standardiseret system.
Derudover anbefales det at bruge et avanceret overvågningssystem, så sikkerheden er i top.

Læs mere om redskaber og systemer i forbindelse med microservice her:

Kubernetes
Docker
Nomad

Har du brug for en Microservice specialist?

I Avenida har vi brugt mange år på, blive blandt de bedste på markedet til at finde og matche IT freelance konsulenter med vores kunder. Vi bruger vores mange års erfaring, brede netværk, store database og vores kunders ord til at finde det perfekte match! Efter mange år i branchen kender vi vigtigheden af at finde de helt rigtige hænder til kundernes opgaver.
Mangler du en freelance konsulent, som skal være med på jeres næste IT-projekt, så er du kommet til det rette sted.

Vi står altid klar til at hjælpe!
Vi skal blot bruge en smule information om jeres projekt og så går vi straks i gang med at lede efter jeres næste Microservice konsulent.
Udfylder du formularen i dag har du kvalificerede bud på CV’er i din indbakke indenfor blot 24 timer, på alle hverdage.

Kender I endnu ikke jeres konkrete behov, er I stadig mere end velkommen til at kontakte os, og så tager vi en snak om jeres situation.

Vi ser frem til at høre fra jer!

 

Brug for en specialist? Få CV’er tilsendt på under 24 timer

Avenida kunde forside